TERBARU
Home / Artikel - Makalah / Hukum Bedah Batin

Hukum Bedah Batin

Pendirian Liqa’ Asatizah berkenaan pembedahan batin.

 Selepas meneliti unsur-unsur yang terdapat dalam pembedahan batin yang diamalkan sesetengah perawat seperti membedah tubuh badan dengan tangan kosong atau tanpa peralatan moden, membetulkan tulang tanpa sentuhan fizikal, menggunakan peralatan ghaib, pengubatan jarak jauh dan seumpamanya, dapat disimpulkan seperti berikut:

1)      Pembedahan batin adalah suatu hakikat yang kabur kerana tidak boleh dibuktikan dengan naql, aql dan sains.

2)      Pembedahan batin tidak mempunyai sandaran hukum daripada Kitab dan Sunnah Nabi SAW mahupun amalan salafussoleh.

3)      Hujah mengaitkan pembedahan batin dgn pembelahan dada Nabi SAW sebelum diangkat menjadi nabi dan Isra’ adalah batil kerana perkara tersebut adalah irhas/mu’jizat yg tidak boleh dikiaskan kepada bukan nabi.

4)      Pembedahan batin telah diamalkan dalam agama lain dengan begitu berleluasa seperti Kristian atas nama spiritual healing, psychic surgery @ operation, jirahah gharbiyyah atau jirahah ruhaniyyah. Ini menunjukkan, Islam, iman dan taqwa bukanlah syarat utama pembedahan batin boleh dilakukan seperti dakwaan sesetengah pihak.

5)      Tokoh-tokoh awal perubatan alopati Islam seperti Ibn Sina, al-Zahrawi, Ibn al-Haytham, al-Razi, Ibn Rusyd dll menunjukkan perubatan moden adalah sebahagian daripada perubatan Islam (bukan sahaja al-tibb al-nabawi) sekaligus menafikan jenis-jenis perubatan yang mencarik adat.

 

6)       Pembedahan batin diyakini menggunakan khidmat jin @ qarin yang dikhuatiri boleh membawa kepada syirik berdasarkan nas-nas al-Qur’an dalam surah al-Jin ayat 6 dan surah al-Zukhruf ayat 36.

7)       Pembedahan batin termasuk perkara mencarik adat yang mampu dipelajari dan boleh dilakukan secara berterusan, ini menunjukkan ia bukan karamah atau ma’unah sebaliknya lebih dekat kepada unsur-unsur sihir dan sya’wazah.

8)      Masyarakat Islam dinasihatkan meninggalkan rawatan syubhah seperti pembedahan batin dan kembali kepada al-tibb al-nabawi spt menggunakan ayat-ayat syifa’, doa ma’thur dll atau kembali kepada perubatan alopati (moden) yang tidak bercanggah dengan hukum syara’.

21 Julai 2011.

Ahli liqa’:

Ustaz Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri (Mursyid Liqa’)

Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman (Pengerusi/ Moderator)

Ustaz Dr Abdul Basit Abdul Rahman,

Ustaz Dr Zahazan Muhammed,

Ustaz Hj Mohammad Nidzam Abdul Kadir,

Ustaz Hj Aizam Mas’ud,

Ustaz Hj Hasrizal Abdul Jamil,

Ustaz Dr. Khairuddin Aman Razali,

Ustaz Imam Muda Asyraf Mohd Ridzuan, (Tidak Hadir)

Ustaz Ramadhan Fitri Elias, (Tidak hadir)

Ustaz Dr. Maszlee Malik,

Ustaz Dr.Ahmad Wifaq Mokhtar,

Ustaz Syed Mohd Norhisyam

Ustaz Zamri Zainuldin ‘Mantop’

Ustaz Abdullah Bukhari Al-hafiz

Ustaz Ahmad Husni Abd Rahman

Ustaz Shauqi Othman

Disahkan dalam liqa’ pada 18 Ramadhan 1432.

Sumber asal: http://mufakkir-islami.blogspot.com/2011/08/pendirian-liqa-asatizah-berkenaan.html

Lihat beberapa maklumat lain di; http://www.youtube.com/watch?v=sxMGxz6-oTs

Akhukum, Abu Anas Madani, 6 Syawal 1432H.

www.abuanasmadani.blogspot.com

 

 

 

 

 

About admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

KEMBALI KEPADA UNDANG-UNDANG ALLAH (HUDUD)

Sepatah kata Abu Anas Madani: Syariah Islam adalah suatu perundangan yang Allah ...