Catatan Rehlah Ke Istanbul & Umrah 2013 (siri 1)

Bismillah, Alhamdulillah, Wassolatu Wassalam ‘ala Rasulillah…

1) Alhamdulillah, pada hari Ahad, 26 Mei 2013, Abu Anas bermusafir ke Qastantin (Istanbul) melalui Abu Dhabi, kemudian ke Al-Madinah dan mengerjakan umrah di Tanah Haram Makkah.  Perjalanan bermula dengan bertolak dari Airport Sultan Ismail Petra Kota Bharu ke KLIA dengan MH 1397 pada jam 4.05 pm.

Alhamdulillah selamat tiba di KLIA jam 5 pm. Seramai 40 orang yang kebanyakannya dari Kelantan dan Selangor mengikuti rombongan ini di bawah kelolaan Syarikat Ash-Har Travel Sdn. Bhd mula berkumpul di KLIA. Sambil menunggu perjalanan seterusnya ke Abu Dhabi pada jam 2035, kami menikmati jamuan yang dibawa oleh anak ayah Uji, salah seorang jemaah Ash-har, jazahumullahu khaira.

[Siri 2 Catatan di10 Faedah Rehlah & Catatan Islah.]

Bismillah, pada  jam 8:45 malam, flight  EY411 bergerak. Rupanya KT ni bukan Etihad punya sepenuhnya, tapi Virgin Australia. Kira macam dua syarikat ni share, patutla tiada kedengaran bunyi bahasa Arab, hatta doa’ as-Safar pun tiada.  Hmm hidangan arak diedarkan meriah benar, kita mohon perlindungan Allah daripada kemurkaan-Nya.

Setelah terbang seketika AAM mula membelek nota yang ada.. sambil menunggu makanan… maklumlah kami duduk seat belakang, jam 10 lebih baru dapat nasi goreng, alhamdulillah.. selepas tu baru boleh tidur.

Selepas berada dalam flight selama 6 jam, alhamdulillah selamat tiba di Abu Dhabi International Airport pada jam 11.05 malam (waktu Dubai) untuk transit semalaman.

Jarak perjalanan yang telah dilalui hari ini ialah dari KL ke Abu Dhabi 5047km  +  KL – KB 542km = 5589 km. Kami ditempatkan di Hotel Radisson,  sebuah hotel yang bertaraf 5 bintang  yang  mewah. Di sini kami tidak berkesempatan dan tiada masa untuk keluar melawat hanya dariairport ke hotel kemudian kembali ke airport semula keesokan paginya.

27 Mei bertolak ke Istanbul dengan EY 0097 pada jam 0930.. Tiba di Istanbul jam 1315 (**).

Pagi ini jam 9.30 pg (waktu Dubai), 1.30 petang (waktu Malaysia) bertolak ke Istanbul, Turki dengan  EY 0097,  Etihad Airlines, syarikat semalam juga. Jarak masa perjalanan antara Dubai ke Istanbul selama 4 jam 10 minit.  Alhamdulillah selamat iba di Istanbul Ataturk Airport,Turki pada jam 1.15 petang (waktu Turki). Subhanallah, cuaca nampak panas tapi udaranya sangat nyaman. Suhu di Istanbul ketika ini 21 darjah celcius.

Fakta: Istanbul bukanlah ibu negeri Turki tapi Istanbul adalah bandar yang paling membangun & maju berbanding ibu negerinya, Ankara.

Turki merupakan negara yang sangat special kerana negara ini merupakan satu-satunya negara yang terdiri daripada 2 benua, Benua Eropah & Benua Asia. Bahagian benua Eropah lebih membangun dengan perniagaan manakala bahagian benua Asia lebih kepada penempatan penduduk Turki. Bosphorus merupakan tempat yang menghubungkan Laut Hitam & Laut Marmara serta yang memisahkan 2 benua ini.

Semasa pemerintahan Rom dahulu kala, ia dikenali sebagai Kota Constatinople. Namun apabila ia ditawan oleh al-Fateh, namanya di tukar menjadi Islambul yang bermaksud bandar Islam dan lama-kelamaan namanya bertukar menjadi Istanbul.

Istanbul merupakan salah satu bandar yang paling besar & paling sibuk di benua Eropah. Penduduk yang tinggal di bandar ini sahaja sudah seramai 16 juta penduduk dan seramai lebih kurang 2 juta pelancong yang datang ke bandar ini pada setiap tahun. Bandar yang penuh dengan sejarah & sangat cantik. Penuh dengan bukit bukau & lautan yg indah.

Tiba di Istanbul, rombongan kami di sambut oleh seorang pemandu pelancong, Mr. Burak.  Kami terus dibawa menaiki bas pelancong untuk makan tengahari. Dalam bas, Burak terus memperkenalkan Istanbul kepada kami.

Bas berhenti di pinggir jalan dan kami perlu berjalan kaki menaiki bukit untuk ke restoran. Agak memenatkan, tetapi memang persekitaran bandar di Istanbul ini kawasannya berbukit, mengingatkan ana kepada kawasan Ajyad yang berbukit di Makkah. Sekelilingnya penuh dengan bangunan-bangunan lama yang kini dijadikan deretan kedai menjual pelbagai cenderamata & makanan.

Setibanya kami di Restoran Tamara, kami dihidangkan dengan makanan Turki yg berkhasiat. Di Turki, mereka akan menghidangkan kepada kami 3 kali hidangan. Hidangan pertama ala-ala pembuka selera seperti roti @ salad @ sup, hidangan ke-2 makanan berat seperti nasi & ikan @ daging dan hidangan ke-3 pencuci mulut seperti buah-buahan @ aiskrim.

Hari pertama di Istanbul, Isnin 27 Mei:   

Selepas itu kami terus dibawa melawat ke tempat bersejarah yang pertama, iaitu Masjid Sultan Ahmed  atau terkenal juga dengan panggilan Masjid Biru.

1) Masjid Biru/Masjid Sutan Ahmed (Blue Mosque), Masjid yang ramai pelawat tapi tidak ramai yang solat, Allahul musta’aan..

Ia adalah Masjid yang paling besar & indah di Istanbul. Juga dikenali sebagai Masjid Sultan Ahmet. Dibina pd tahun 1609-1616. Masjid yang mempunyai 6 menara. Betapa hebatnya masjid ini pada zaman Sultan Ahmet, di dalamnya ada sekolah, hospital, Arasta Bazaar, madrasah, makam & air pancut awam. Namun sayang kerana hospital telah musnah pada abad ke-19. Bayangkan betapa besarnya masjid ini 🙂

Walaupun sudah banyak masjid dibina di Turki namun tetap tidak dapat menandingi kehebatan & keindahan dekorasi masjid ini. Betapa cantik masjid ini. Terdapat 5 pintu masuk yg dibuka di halaman luar masjid ini. Di setiap pintu tersebut, terdapat rantai yang tergantung. Dikatakan pada zaman dulu, Sultan datang ke masjid ini dengan menunggang kuda & akan mengikat kudanya di sini & masuk ke masjid bersama-sama dengan orang awam. Betapa tawadu’nya seorang khalifah.

Air pancut untuk wuduk berada di tengah-tengah halaman masjid ini. Terdapat 260 tingkap di dalam masjid ini. 

Mengapa nama masjid ini Masjid Biru? Disebabkan oleh tile dan dekorasi dalam masjid ini yang kebanyakannya berwarna biru. Tapi sekarang tile dah tukar warna merah. Guna karpet dah sekarang.

2) Muzium Topkapi, yang menjadi sebutan sejak tahun mula belajar di peringkat MA di Universiti Islam Madinah, nama ini di sebut kerana terdapat khazanah 3500 makhtutat (manuskrip kitab lama) yang sangat berharga tersimpan di sini, Maktabah Ahmad ath-Thalith.. malangnya maktabah ini tidak dibenarkan untuk dilawati.

Istana Topkapi (Topkapi Palace).  Sebuah istana yang di bina sekitar tahun 1400 oleh Sultan Mehmed II dan didiami oleh sultan sehinggalah ianya di jadikan muzium atas arahan Mustafa Kamal Altartuk pada tahun 1924. Istana ni banyak membantu dalam ketamadunan kerajaan Islam Turki Uthmaniyah ketika itu.  Di istana ini tersimpan tapak kaki Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, pedang baginda, janggut baginda, cop mohor baginda..juga pedang milik Nabi Daud a.s,tongkat kayu milik Nabi Musa a.s,pedang perang khalifah Ar Rasyidin (semuanya dilarang ambil gambar)

Pelawat dibenarkan tengok pakaian, janggut dan senjata Nabi SAW…dan peninggalan Sultan Al-Uthmani…

Tempat ini merupakan pusat pemerintahan hampir 400 tahun semasa pemerintahanKhalifah Uthmaniyyah & merupakan salah satu empayar terbesar di dunia. Namun apabila Mustafa Kamal Ataturk menjatuhkan pemerintahan khilafah, tempat ini dijadikan muzium. Hampir 2.5 juta pelancong datang ke sini setiap tahun.

Selepas penaklukan Kota Constantinople oleh Sultan Mehmet al-Fateh pd tahun 1453, tempat ini mula dibina sebagai pusat pemerintahan. Tempat ini diberi nama Topkapi disebabkan oleh meriam-meriam besar yg berada di luar pintu utama istana ini. Istana ini dikelilingi dinding seluas 5 kilometer. Luas kan? Terdapat 28 menara di dalam istana ini. Pada zaman pemerintahan dahulu kala, 5,000 orang akan mengunjungi istana ini dari seluruh negara.

Namun, kebanyakan bangunan istana ini telah musnah dalam kebakaran besar & gempa bumi pada abad 16 & 17.

3 pintu utama perlu dimasuki sebelum sampai ke dalam istana. Pintu Utama 1 juga dikenali sebagai Bab Humayun Door. Apabila kita memasuki pintu ini, kita dapat melihat kecantikan & keluasan halaman istana yang sangat indah. Rumput yang menghijau & bunga-bunga yang cantik menghiasi laman istana. 

Kemudian, kita akan masuk ke pintu utama yang ke-2, BabusSalam. Pintu ini telah dibina oleh Sultan Mehmet II (al-Fateh). Pintu ini juga dikenali sebagai Central Door. Bermulalah pengembaraan kita di dalam muzium istana ini.

Menara pertama di sebelah kiri pintu utama merupakan penjara bagi hamba high-level yang melakukan jenayah semasa zaman Uthmaniyyah. Dikatakan pemancung akan membasuh pedangnya selepas hukuman pancung dijalankan di air pancut depan pintu masuk. Selepas kita memasuki pintu BabusSalam, kita akan melihat taman seluas 130 meter.

Apabila Sultan berada di dalam istana, adalah dilarang untuk bercakap di dalam halaman kedua istana ini walaupun halaman ini dibuka kepada orang luar yang mengunjungi dapur istana.

Di sebelah kanan halaman istana, terdapat Palace Kitchen. Hampir 1,200 org yang bekerja di dapur ini. Pada setiap hari, dapur ini akan menyediakan 20,000 hidangan untuk kerabat diraja.

Pintu yg ketiga dikenali sebagai BabusSaded @ Akaghalar Door. Pintu ketiga terbesar di dalam istana ini. Maka, kita memasuki halaman ketiga istana. Di sebelah kiri terdapat reception hall di mana keputusan Mesyuarat oleh Sultan & duta-duta dari seluruh negara Islam. Di sebelah kanan halaman pula terdapat sekolah istana. Namun sekarang digunakan sebagai pejabat pengurusan muzium.

Di dalam istana ini juga terdapat Imperial Treasury yg menempatkan pelbagai khazanah seluruh dunia Islam. Terdapat 4 bilik di tempat ini. Bilik pertama menempatkan takhta milik Sultan Murat IV, lilin & paip air emas, gold dinner sets, senjata dihiasi permata, tongkat dihiasi permata berharga pemberian German Emperor Wilhelm II & jubah Sultan Mehmed al-Fateh.

Bilik kedua menempatkan takhta Sultan Ahmet I abad ke-17 & the famous Topkapi Dagger (Pisau Topkapi) yang telah dihantar kepada Sultan Parsi, Sultan Nadir oleh Sultan Mahmud I. Namun apabila dalam perjalanan mereka mendapat berita Sultan mangkat, jadi hadiah ini dipulangkan ke istana ini.

Bilik ketiga pula menempatkan Sudu yg diperbuat daripada emas @ dikenali sebagai Spoon Makers Diamond, lilin emas untuk makam Rasulullah & takhta emas pemerintah Mesir, Ibrahim Pasha yg dihantar ke Sultan Murat III pada abad ke-16.

Bilik keempat menempatkan takhta emas dihiasi 25,000 mutiara yang dihantar ke Sultan Mahmud I oleh Nadir Shah & beberapa khazanah daripada seluruh dunia.

Selain daripada itu, terdapat Holy Relics yg bermaksud Peninggalan Suci di dalam istana ini. Selepas Sultan Salim menguasai Mesir, beliau mendapat gelaran khalifah yang bermaksud ketua utk semua negara Islam di dunia dan membawa semua peninggalan suci Rasulullah ke Istanbul. Jadi, kami dapat melihat pedang baginda s.a.w & para sahabat seperti pedang Khulafah Ar-Rasyidin, Zubair al-Awwam, Khalid al-Walid & beberapa org lagi sahabat, tapak kaki Rasulullah s.a.w, janggut baginda s.a.w, jubah anak baginda, Saidatina Fatimah & cucu baginda s.a.w, Saidina Husin. Selain itu ada juga tongkat Nabi Musa a.s & serban Nabi Ibrahim a.s. Subhanallah, sangat-sangat teruja! Satu lagi ada seorang hafiz sedang mengalunkan bacaan al-Quran. Subhanallah, bacaannya sangat merdu. Pada mula kami ingatkan sekadar rekod namun rupanya real.

Selain itu, di dalam istana ini ada satu library yg menempatkan 4000 manuskrip. Sedihnya kami tidak berpeluang memasuki library sebab tengah construction.

Hari ke 2 – Selasa 28 Mei

Hari ke-2 di Istanbul, selepas bersarapan pagi, majlis taaruf sesama ahli rombongan diadakan

1) Selepas itu kami dibawa menaiki feri menyeberangi Selat Bosphorus yang menghubungkan Laut Hitam dan Laut Marmara tapi memisahkan dua benua.  Dari atas bot menelusuri Selat Bosphorus hampir 2 jam, melihat dari air keindahanalam serta kesan peninggalan Rom – Al Fatih,

Selat Bosphorus, sungai yang ketika dulu pernah menjadi kubu pertahanan Sultan Muhammad Al-Fateh menjaga Constantinople daripada serangan musuh juga digunakan Al-fateh sebagai satu taktik untuk menawan kota Constantinople. Jambatan Bophorus merupakan jambatan tercantik di Turki, antara yang terpanjang di Eropah dan di dunia. Menghubungkanantara Eropah dan Asia, jika dilihat dari jauh bentuknya nampak sangat nipis dan unik sekali.

 2) Selepas itu ke Spice Market yang dikenali juga Suq Misir atau Egyptian Bazaar, iaitu tempat menjual kuih-muih (Turkish Delight) dan rempah-ratus. Spice Market ini pada zaman Byzantine, merupakan pusat dagangan. Banyak rempah-ratus dari Mesir dijual di sini. Mula dibuka pada tahun 1660. Hampir 80 kedai ada di sini. Berbentuk L dan ada 6 pintu masuk. Antara yang menarik di sini, ada pelbagai jenis teh, teh diabetes, darah tinggi, sakit perut, bahkan teh cinta pun ada.

3) Kami kemudiannya dibawa ghada’ (lunch) di Restoran Neptune Balik, makan ikan bakar di bawah jambatan. Balik dalam bahasa Turki bermaksud ikan.

4) Selepas solat Zuhur & Asar di Jami’ Ayasofia,  ana sempat memberi tazkirah ringkas. Tempat kuliah di masjid di Istanbul ini agak unik, ia dibina tinggi, pengkuliah kena naik tangga.

5) Akhirnya kami ke Muzium Aya Sofya yg menjadi rebutan antara dua agama iaitu Islam & Kristian.. Dari sebuah gereja yang dibina pada zaman Byzantine, sejarahnya cukup unik, ketika Al-Fateh berjaya menawan Constantinople, baginda telah menukarkan Hagia Sophia daripada sebuah gereja kepada sebuah masjid yang cukup agung ketika itu. Namun hari ni setelah hampir 4 abad, kini ia menjadi tempat pelancongan, dijadikan sebagai sebuah muzium lambang kejayaan empayar Islam, untuk masuk ke dalamnya kita perlu membeli tiket.

Sejarah ringkas tentang Hagia Sophia @ Ayasofya:

Sejarahnya sangat menarik. Ayasofya yang bermaksud Holy Wisdom, merupakan gereja & tempat yang paling suci pada zaman Byzantine. Ayasofya telah dijadikan gereja selama 916 tahun sejak pembinaannya pada tahun 537 sehinggalah Istanbul ditawan. Pada tahun 1934, orang Islam diketuai oleh al-Fateh berjaya menjadikan Ayasofya sebagai masjid selama 481 tahun. Namun sejakpemerintahan at-Attaturk, pada Februari 1935 dia mengumumkan Ayasofya sebagai muzium. Moga suatu hari nanti, Ayasofya dapat dijadikan sebagai masjid semula, Amin!

Kali pertama dibina namun telah musnah dalam kebakaran akibat huru-hara yang berlaku. Kemudian dibina semula namun perkara sama berlaku apabila bangunan asal musnah dalam huru-hara Nike Riot berlaku. Dibina sekali lagi dan gereja tersebut kekal sehingga zaman al-Fateh. Beliau berjaya menukar gereja ini menjadi masjid pada hari selasa & pada hari jumaat yang pertama (3/6/1453) terus Solat Jumaat pertama di lakukan secara rasmi di masjid ini. Betapa hebat & beraninya beliau, subhanallah. Masih adakah pemimpin & pemuda sebegini? Mantap Ibadah, Mantap Iman, Mantap Kepimpinan. Berjaya menawan Kota Constantinople pada usia 19 tahun. Sangat layak digelar sebagai sebaik-sebaik pemimpin.

Apabila Ayasofya berjaya dijadikan masjid, semua berhala dikeluarkan namun al-Fateh meninggalkan satu lukisan yang paling besar dan paling utama. 

Bayangkan masjid yang ada nama ALLAH & Rasulullah & masa yang sama juga ada lukisan al-Masih. Antara yang menarik juga dlm Ayasofya, ada suatu tempat di mana tempat Sultan beribadat. Nak buktikan betapa kuatnya hubungan pemerintah seperti Sultan Mehmed al-Fatih dengan ALLAH. Sebab itu beliau tak rasa hebat sebab beliau sedar ada yang lagi hebat yang menguasainya. Subhanallah.

6) Selepas itu kami ke Grand Bazaar di mana tempat membeli-belah yang terbesar di Istanbul. Grand Bazaar (Kapalicarsi)  Grand Bazaar Istanbul merupakan bazaar tertutup yang tertua dan terbesar di Dunia. Ianya merangkumi hampir 3000 kedai dan dikunjungi hampir 250000 hingga 400000 orang pengunjung setiap hari..cukup mengagumkan.

Ribuan gerai yang ada di sini menjual pelbagai hiasan, cenderahati, Turkish Delight, pakaian, pashmina, makanan & pelbagai barangan lagi.

7) Lepas ni kami akan ke Restoran Golden Horn untuk dinner. Golden Horn merupakan kawasan di mana tentera al-Fateh mengangkut kapal-kapal mereka menaiki bukit dalam satu malam. Suatu kerja di luar akal logik kita. Kekuatan dalaman (iman) mereka mempengaruhi kekuatan luaran mereka. Tiada yang mustahil dengan izin ALLAH.

Hari ke 3 – Selasa 29 Mei.

Hari ini hari ke 3 kami berada di Istanbul, kebetulan dengan sejarah Sultan Muhammad Al-Fatih menawan Kota Kostantinopal, 29 Mei 1453M.

1) Kebetulan juga pagi ni kami akan menziarahi Masjid al-Fateh, iaitu masjid pertama yang dibina oleh beliau selepas kemenangan penaklukan Kota Constantinople. Sementara menunggu bas datang ana memberi pengisian untuk para jemaah, tentang sejarah pemerintahan Islam da al-Fateh.

Khutbah AAM; Sejarah Pembukaan Kota Qastantin Oleh Sultan Muhammad al Fatih Pada 29-05-1453M

Lihat di: Khutbah di sini

Sila Baca di: http://abuanasmadani.com/?p=1994

Masjid al-Fateh, iaitu masjid pertama yang dibina oleh beliau selepas kemenangan penaklukan Kota Constantinople. Tapak masjid ini adalah bekas tapak gereja St. Apostoli. Masjid ini merupakan masjid kedua terbesar di Istanbul selepas Masjid Sulaiman. Masjid ini pernah musnah dalam gempa bumi besar yang berlaku pada tahun 1766 & dibina semula sehingga tahun 1771. Di dalam halaman masjid ini terdapat air pancut sebagai minuman. 

Di sebelah masjid ini terdapat University al-Fateh iaitu universiti pertama yang dibina selepas penaklukan Kota Constantinople. Di dalamnya terdapat banyak madrasah, perpustakaan, sekolah rendah, penubuhan kebajikan, rumah memasak & hospital. Namun, kami tidak dapat masuk ke dalam kerana sedang dibaik pulih. Jadi, tengok dari luar je.

Next, kami gerak ke belakang masjid. Rupa-rupanya maqam al-Fateh di sini. Kebetulan hari ni merupakan ulang tahun pembebasan Kota Constantinople daripada Kerajaan Rom yang ke 560 tahun. Ramai betul orang di sini. Subhanallah. Berasak-asak berebut nak masuk dalam bangunan yg kecil ini sebab maqam ni diletakkan dalam bangunan. Disebabkan terlalu ramai & terlalu sesak di dalam bangunan, semasa saya baru nak masuk, tetiba polis yang jadipenjaga bangunan ni tak bagi dah kami masuk. Jadi, kami tak dapat masuk:( Sedihnya. Dah la datang dari jauh. Tengok dari luar juga maqam al-Fateh. 

2) Selepas itu kami menaiki bas menuju ke Masjid Abu Ayyub al-Ansari, salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w.

Siapakah gerangan Abu Ayyub ni? Haaa, ingat tak semasa hijrah Nabi s.a.w ke Madinah, di rumah beliaulah yang Rasulullah tinggal semasa mula-mula Rasulullah sampai di Madinah. Ketika ramai orang Islam berebut mengajak Rasulullah menginap di rumah mereka semasa penghijrahan Nabi s.a.w, Abu Ayyub mengheret unta Rasulullah sehingga di depan rumahnya. Lalu Rasulullah bersabda, org yang bermusafir mengikut barangannya. Maksudnya di mana unta & barang Rasulullah berhenti, di situlah Rasulullah akan menginap. Jadi, rumah   beliaulah pilihan Nabi s.a.w.

Abu Ayyub al-Ansari @ nama sebenarnya Khalid bin Zaid. Seorang yang bercita-cita tinggi untuk menawan Kota Constantinople. Sanggup berhijrah dari Madinah ke Constantinople & akhirnya tiba di sini pada usia 80 tahun. Betapa bersemangatnya pejuang Islam ini. Wasiatnya sebelum meninggal dunia, jenazahnya dikebumikan sehampir mungkin dengan Kota Constantinople. [Lihat: http://islamstory.com/ar/أبو_أيوب_الأنصاري ]

Semasa peperangan berlaku antara tentera Islam & tentera Rom merebut kota ini, 2 hari sebelum pelancaran serangan terhadap tentera Rom, semua tentera Islam diwajibkan berpuasa. Kekuatan rohani sangat kuat dalam diri mereka. Subhanallah. Dalam tempoh ini juga, para khatib di semua masjid dikehendaki menyuntik semangat para mujahideen dari kisah Abu Ayyub al-Ansari yg mempunyai semangat yang kental bermusafir dari jauh semata-mata untuk membebaskan kota ini & ingin menjadi pemimpin & tentera yang terbaik. 

Kami solat zohor & asar di sini, namun sebelum itu kami sempat singgah menziarahi maqam beliau (kalau benar) di belakang masjid.

 [Kanak-kanak yang nak berkhitan]

 

3) Kemudian kami terus bertolak ke tempat seterusnya iaitu Muzium Tentera. Muzium ini telah dibina sejak tahun 1959. Di dalamnya terdapat pelbagai jenis senjata, helmet, uniform & peralatan yang digunakan tentera Turki sejak abad ke-12 sehingga perang Korea. Terdapat juga banyak lukisan yang menggambarkan & menceritakan keadaan peperangan yang berlaku suatu ketika dahulu di Turki & pelbagai jenis bendera, medal & senjata yang dirampas daripada pihak musuh mereka.

Sebenarnya niat kami pergi ke Muzium ini untuk melihat sejarah sebenar Kota Constantinople tapi muzium ini lebih menceritakan mengenai pemerintah mereka iaitu Mustapha Kamal Attaturk. Sehinggakan disediakan satu bilik yang menceritakan sejarah hidupnya sedangkan untuk al-Fateh sekadar ruangan biasa. Kami melihat kesan-kesan sejarah Turki daripada muzium ini.

4) Tempat lawatan kami yang terakhir di Istanbul ini ialah Taksim Square. Tempat ni terletak di penghujung Istiklal Street iaitu salah satu pusat membeli-belah yang paling sibuk di Istanbul. Dinamakan Taksim sempena nama sebuah bangunan yang menyalurkan air ke beberapa daerah suatu masa dahulu.

Di tengah-tengah Taksim Square, anda akan melihat Monumen Republik setinggi 12 meter yang telah di bina pada 1928 oleh seorang arkitek Itali. Monumen ini sebagai simbol Independence War & asas Republik ini. Terdapat sebuah bangunan yang besar di sekitar tempat ini yg telah dibina pada 1950 iaitu Pusat Kebudayaan Atatturk. Bangunan ini telah dibina semula selepas kebakaran yang berlaku pada tahun 1970. Terdapat konsert, dewan pameran & panggung wayang di dalam bangunan ini.

Selain itu, terdapat juga sebuah hotel bertaraf 5 bintang iaitu The Marmara Hotel di sekitar tempat ini. Ada sebuah taman yang cantik di sebelah square ini yg dinamakan Taksim Trip. Di bahagian sebelah kiri Istiklal Street terdapat St. Trias Church yang telah dibina sejak tahun 1880 dan masih kekal sehingga sekarang. Jika anda melalui Istiqlal Street anda akan melihat jalan utk Taksin Tunnel yang menjadi pengangkutan untuk rakyat di sini bergerak ke tempat lain

Perhatian:
Pada masa kami berada di tempat ini kelihatan banyak truk FRU Turki yang berkawal, rupanya itulah permulaan demonstrasi golongan sekular yang ingin menentang pentadbiran Erdogan. Kami dapat tahu cerita ini setelah berada di Madinah, Alhamdulillah kami semua selamat.

Hari ke 4 – 30 Mei

Pagi ini kami bersiap awal & bergerak ke Attaturk Airport pada jam 8.00 pagi menuju ke Jeddah dan seterusnya ke Bumi Berkat Al-Madinah Al-Munawwarah.

 Selamat tinggal Turki, bumi yang kaya dengan sejarahnya tersendiri. Wallahualam.

Moga ALLAH berkati musafir kami ini. Jumpa lagi.